من نمی خواهم این زمان زیادی را صرف رژیم کتوژنیک استاندارد کنم. در مورد شما چطور؟

در این کتاب دکتر سپیده طبرستانی و دکتر پروانه کریم زاده (استاد دپارتمان اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) کتابی جامع و کامل به زبان انگلیسی در مورد رژیم کتوژنیک فرم کلاسیک، فرم Atkins و فرم Low glycemic Treatment و همینطور همراه شیر فورمولای کتوکال نوشته شده است. اگرچه رژیمهای کتوژنیک متعددی وجود دارند ولی در مورد کتوژنیک رژیم مواد غذایی معمولاً تنها رژیمهای استاندارد و با پروتئین بالا بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است. از ابتلا به دیابت جلوگیری می کند دیابت تغییر در متابولیسم قند خون بالا و اختلال در عملکرد انسولین است رژیم کتوژنیک باعث از بین رفتن چربی های اضافه می شود با توجه به اینکه این چربی های اضافه ارتباط نزدیکی با دیابت نوع 2 پیش دیابت و سندرم متابولک دارند این رژیم حساسیت انسولین را در بدن تقویت می کند . این رژیم به شما امکان میدهد کربوهیدراتها را بهمرور و در حین تمرین اضافه کنید.

رژیم ۱۶:۸: یک رژیم غذایی است که با تعیین یک بازه زمانی خاص برای خوردن و روزه، به شما کمک میکند تا در یک هفته حدود ۱ تا ۲ کیلوگرم وزن کم کنید. این رژیم، با تغییر متابولیسم بدن و بهبود عملکرد سیستم انرژیزا، کمک میکند تا به سرعت ، اضافه وزن خود را کاهش داده و همچنین برخی فواید سلامتی دیگر را نیز به دست بیاوریم. برای کاهش وزن ده کیلویی چند روز باید رژیم رو ادامه بدیم؟

در دهه 1960، هرمان تالر کتابی به نام “کالری ها حساب نمیشود” را منتشر کرد و توضیح داد که چرا رژیم های غذایی پرچرب و پرکالری به کاهش وزن برخی افراد کمک می کند. این رژیم کمک می کند تا نشانه های بیماری آلزایمر در افراد کاهش پیدا کند و روند بیماری کندتر از آن چیزی که فکر می کنید پیش برود. مطالعات نشان میدهد افرادی که رژیمهای کم کربوهیدرات را دنبال میکنند و کالری مصرفی را کم نمیکنند، نسبت به افرادی که رژیمهای کم چربی دارند و مصرف کالری خود را کاهش میدهند وزن بیشتری کم میکنند.

این رژیم علاوه بر کاهش وزن فواید دیگری هم دارند. در ادامه درباره کاهش وزن با کتوژنیک بیشتر توضیح داده ایم. در ادامه درباره کاهش وزن با کتوژنیک بیشتر توضیح دادهایم. بسیاری از مزایای سلامتی آن ممکن است به دلیل کاهش وزن باشد که با سایر انواع رژیم غذایی نیز قابل دستیابی است. به راحتی می توانید وزن را تثبیت کنید. وقتی این اتفاق می افتد، کارایی بدن در سوزاندن چربی و تبدیل آن به انرژی بسیار زیاد می شود؛ هم چنین چربی را در کبد به کتون تبدیل می کند که می تواند انرژی مغز را تأمین کند. وقتی بدن در وضعیت کتوسیس قرار میگیرد قدرت سوزاندن چربی برای تولید انرژی افزایش پیدا میکند و حتی مقداری از چربی مصرفی هم به کتون تبدیل شده و در کبد ذخیره میشود که میتواند به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار بگیرد. مدت زمان رژیم کتوژنیک برای رسیدن به وزن مورد نظر به عوامل مختلفی مانند واکنش بدن شما نسبت به این رژیم، میزان کربوهیدرات مورداستفاده، نوع فعالیتهای روزانه، ورزشهایی که انجام میدهید و …

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که به دنبال رژیم لاغری یک ماهه و کم عارضه هستید و می خواهید کاهش وزن را در مدت زمان کوتاهی تجربه کنید؛ رژیم کتوژنیک می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. مطالعات به این نتیجه رسیدهاند که رژیم غذایی دارای میزان کربوهیدرات بسیار کم و چربی بسیار بالا برای کاهش وزن، دیابت و بیماری صرع بسیار موثر است. زمانی که از این رژیم در اشخاص دارای فلج مغزی استفاده میشود، مغز سوخت خود را به چربی تغییر میدهد و سطح گلوکز در بدن پایین میآید. رژیم کتوژنیک می تواند برای افرادی که دارای اضافه وزن و یا دچار دیابت هستند و یا به دنبال بهبود متابولیسم خود هستند، فوق العاده باشد. در گذشته تصور میشد که مصرف کم چربی میتوان باعث لاغری شود و بسیاری از افراد با رعایت این نکته در واقع نه تنها لاغر نمیشدند بلکه به وزنشان اضافه میشد اما این نوع رژیم نشان داد که بدون محاسبه کالری و گرسنگی کشیدن هم میتوان به وزن مناسب و ایده آل رسید بدون آن که بدن دچار آسیب شود.

این رژیم غذایی مشابه رژیم کتوژنیک استاندارد است، اما مقدار پروتئین مورداستفاده در آن بیشتر خواهد بود. بهطورمعمول این رژیم حاوی 70٪ چربی، 20٪ پروتئین و تنها 10٪ کربوهیدرات است. این نوع رژیم شامل گزینههایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد میشود. دو نوع کلسترول در بدن شما وجود دارد: لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که کلسترول “خوب” است و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که کلسترول “بد” است. بیماری قلبی. رژیم کتو یا کتوژنیک می تواند به بهبود عوامل خطر مانند چربی بدن، سطح کلسترول HDL (خوب)، فشار خون و قند خون کمک کند. حتا در افراد مبتلا به دیابت یا در خطر ابتلا کاهش وزن کمک زیادی به کنترل قند خون می کند. ۱. در رژیم لاغری کتوژنیک، مواد غذایی پروتئینی به صورت کامل جایگزین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات نشده اند و چنانچه در ابتدای این رژیم لاغری، مواد پروتئینی به میزان زیادی مصرف شوند روند سرعت بدن برای رسیدن به مرحله کتوز (چربی سوزی)کاهش پیدا می کند.

بسیاری از افراد به دنبال کاهش وزن سریع هستند چرا که میخواهند به سرعت از شر چربی های اضافه و اضافه وزن خود خلاص شوند. بعد از وارد شدن به فاز کتوز، میزان چربی کاهش یافته و از طرف دیگر میزان پروتئین افزایش خواهد یافت. کربوهیدرات % ۵-۱۰، پروتئین % 25- 20 و چربی های مفید به میزان % ۷۰-۸۰ در رژیم لاغری کتوژنیک کلاسیک مورد استفاده قرار می گیرند ؛ البته این میزان با توجه به نوع رژیم کتوژنیک کمی متفاوت است. شاید باور این مسئله کمی سخت باشد، اما رژیم کتو تاکنون برای درمان برخی از سرطانها و همچنین تاخیر در رشد تومورها مورد استفاده قرار گرفته است. البته زنان در مقاطعی مانند بارداری و شیردهی نمیتوانند از این رژیم پیروی کنند و به دلیل کربوهیدرات پایینی که این رژیم دارد میتواند در دوران قاعدگی که میل به کربوهیدرات افزایش پیدا میکند، سخت باشد؛ اما افراد میتوانند بعد از مدتی که به وزن ایدهآل رسیدند بهراحتی همان رژیم کتو را در برنامه خود قرار دهند ولی مقدار کربوهیدرات آن را تا حدی طبق نظر پزشک افزایش دهند که برای تعادل هورمونی نیز بهتر است.

محققان بعد از بررسی مشاهده نتایج این برنامه غذایی علاوه بر تاثیرات مثبت این برنامه غذایی بر روی افراد مبتلا به صرع متوجه تاثیر گذاری این رژیم غذایی بر روی کاهش وزن شدند. از طرفی با مزایایی که برای سلامتی بدن ایجاد میکند احتمال سرطان را کاهش خواهد داد. اما رژیم غذایی کتوژنیک چه مزایایی دارد و چطور میتوان آن را برای کاهش وزن به کار برد؟ اما معمولا چیزی که متخصصان تغذیه توصیه میکنند، رعایت کردن یک رژیم متعادل روزانه و متنوع است. متأسفانه بیشتر رژیمهای لاغرکننده سریع مانند رژیم کانادایی با محدودیتهای زیادی که ایجاد میکنند، به شما کمک خواهند کرد تا در مدت زمان کوتاه، مقدار خوبی از وزنتان را کم کنید. به طور کلی، رژیم کتوژنیک برای ورزشکاران و افرادی که به صورت منظم ورزش میکنند، ممکن است ناپایدار و محدودیتهایی داشته باشد.

بله، محصولات لبنی پرچرب و کم کربوهیدرات مانند پنیر پرچرب، کره، خامه و ماست بدون شیرینی را میتوانید انتخاب کنید و به میزانی که از رژیم غذایی خارج نشود، مصرف کنید. در رژیم کتوژنیک به دلیل حذف برخی از گروههای غذایی مهم مانند میوهها، سبزیجات، حبوبات و محصولات لبنی خاص، در طولانی مدت اثرات قابل توجهی بر سلامتی بدن، سیستم ایمنی، سلامت روده و استخوانها گذاشته میشود. بنابراین رعایت رژیم کتوژنیک به دلیل اینکه هم مقدار انسولین را کاهش داده و هم میزان نیاز بدن به انسولین را کاهش می دهد ، ممکن است در کنار سایر روش های درمانی و تغییر سبک زندگی و ورزش به درمان بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز کمک کند . ۳. ورزش کردن فراموش نشود ؛ چون ورزش ضمن کمک به کاهش وزن بهتر، به عضله سازی کمک می کند. مطالعات نشان دادهاند رژیم کتوژنیک میتواند تاثیر مثبتی در زمینه کاهش تریگلیسرید و کلسترول داشته باشد، بنابراین میتواند گزینه خوبی برای کاهش ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی باشد و همچنین کمک میکند به اصلاح پروفایلهای لیپیدی خون و از افزایش آنها جلوگیری میکند.

بیماری آلزایمر. رژیم کتو ممکن است به کاهش علائم بیماری آلزایمر و کند کردن پیشرفت آن کمک کند. آیا رژیم لاغری رایگان باعث کاهش سلولیت میشود؟ آیا این کار زمان زیادی از شما نخواهد گرفت؟ برخی علائم نیز ازجمله افزایش تشنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار و کاهش گرسنگی یا اشتها میتوانند نشان دهند که شما وارد مرحله کتوز و چربی سوزی شدهاید. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که رژیم کتو یا کتوژنیک ممکن است به اندازه رژیم کم چرب برای کاهش وزن موثر باشد. This a rtic᠎le h as been do​ne by GSA C​on te nt Gener᠎ator D​emoversion .

این تفاوت در قیمت ها هم باعث میشود که پزشک متخصص تغذیه هم نتوانند به خوبی قیمت مشخصی را به کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، ارائه دهند. از طرفی رژیمهای کتوژنیک میتوانند باعث کاهش قابل توجه قند خون و سطح انسولین شوند که از بسیاری بیماریهای مربوط به تعادل هورمونها بخصوص در خانمها و دیابت جلوگیری میکند. این در حالی است که رژیمهای کتوژنیک چرخهای یا هدفمند روشهای پیشرفتهتری هستند و عمدتاً توسط بدنسازان یا ورزشکاران استفاده میشوند.

تحقیقات نشان دادهاند که افراد مبتلا به (ARLD) یا (NAFLD) با در پیش گرفتن رژیم غذایی صحیح و افزایش فعالیت بدنی به سلامتی، بیشتر نزدیک میشوند. بنابراین همه مطالبی که در این مقاله مطرح میشوند در ارتباط با نوع استاندارد رژیم کتون زا هستند. ممکن است بدن شما در کتوز کامل نباشد یا از چربی ها و کتون ها به طور موثر استفاده نکند. این کاهش کربوهیدرات، بدن شما را در یک حالت متابولیک (سوختوساز بالا و خوب) به نام کتوز قرار میدهد. در سال ۱۹۸۴ ثابت می کند در رژیم کم کربوهیدرات، همان قدر که آب بدن از دست می رود، چربی نیز از بدن کم می شود. اسکیموهای شمال کانادا می دانستند که کدام برف را برای نوشیدن آب کنند و کدام برف را برای پختن گوشت، میدانستند آب دریا نمکش را در طی زمان از دست میدهد و یخ تازه نمک دارد، ولی برف تازه هیچ نمک ندارد و می دانستند یخ قدیمتر آب دریا بهترین اندازه نمک را دارد. ᠎This artic le was  done by G​SA Con​tent Gen᠎erator Demov​ersi on !

یک سبد غذایی استاندارد در رژیم غذایی کتوژنیک باید شامل گوشت، ماهی، کره، دانه ها و مغزها، روغن های سالم و حجم بالایی از سبزیجات با کربوهیدرات پایین باشد. به دلیل اینکه در رژیم غذایی کتوژنیک استفاده از مواد پروتئینها و چربیهای حیوانی اعم از گوشت، تخممرغ، پنیر و غیره بسیار زیاد می باشد و مصرف روزانه کربوهیدرات وجود ندارد، می تواند سبب به وجود آمدن مشکل سنگ کلیه در افراد بیشتر شود. ۵.مناسب برای دیابت نوع ۲: این رژیم لاغری به دلیل پایین آوردن قند خون و از بین بردن تاثیر منفی انسولین بالا در خون ، نه تنها برای لاغری و کاهش وزن مناسب است بلکه تاثیر خوبی بر کنترل روند بیماری دیابت نوع ۲ دارد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک : این رژیم از آنجاکه سطح انسولین را در بدن کاهش می دهد به همین دلیل نقش مهمی در درمان این بیماری دارد . مشروبات الکلی به دلیل داشتن کربوهیدرات می توانند شما را از رسیدن به مرحله کتوز محروم کنند. آزمایش خون و ادرار میتواند با اندازهگیری میزان کتونهای تولیدشده در بدن، به شما نشان دهد چه زمانی در حالت کتوز قرار میگیرید. آزمایشهای خون، ادرار و تنفس میتوانند با اندازهگیری میزان کتونهای تولید شده توسط بدن، مشخص کنند که شما وارد مرحله کتوز شدهاید یا خیر؟ با انجام آزمایشهای خون، ادرار و تنفس میزان کتونهای تولید شده توسط بدن را در کتوزیس اندازهگیری میشود. البته تمام نکات را باید دقیق و بدون رد رعایت کرد . اصولی که در رژیم کتوژنیک انجام میشود، برای سلامت کلی بسیار عالی است و اگر بهدرستی آن را رعایت کنید، معمولاً دچار کمبودهای غذایی که ممکن است در سایر رژیمها دچار آن شوید، نخواهید شد.

از طرفی از ایجاد برخی کمبودهای غذایی به دلیل استفاده کمِ کربوهیدرات در رژیم کتو جلوگیری خواهد کرد. با این حال، مقدار زیادی آب دارد و به همین دلیل میتواند سیرکننده باشد. با این حال، برخی از گونه های چوريتسو ممکن است شکر یا مواد دیگری اضافه کرده باشند که می تواند بر تعداد کربوهیدرات آنها تأثیر بگذارد.همبرگرهای گوشت گاو می توانند برای رژیم کتو نیز مناسب باشند، به خصوص اگر نان را حذف کنید و از مواد کم کربوهیدرات مانند آووکادو، پنیر یا کاهو استفاده کنید.به طور مشابه، همبرگر مرغ می تواند گزینه خوبی برای رژیم کتو باشد، به خصوص اگر شما خودتان با مرغ آسیاب شده و مواد کتوپسند مانند آرد بادام یا آرد نارگیل، نان های خود را درست کنید.استیک ژامبون و انواع مختلف ژامبون همچنین می توانند برای رژیم کتو مناسب باشند زیرا پروتئین بالایی دارند و کربوهیدرات کمی دارند.

ایشان فعالیت روزانه متوسط دارند و خانم خانه دار هستند و عموما کارهای منزل و خرید های ضروری منزل را انجام میدهند. نمک برای حیات انسان بسیار ضروری است. در نتیجه، افزودن کمی نمک در هر روز غذا و یا استفاده از مکملهای معدنی (با دیدگاه پزشکی doctor’s ) میتواند به بدن شما کمک کند . تمرین روزه متناوب هم روش دیگری است که میتواند به شما کمک کند سریعتر وارد کتوز شوید. از همین رو بهترین کاری که پیش روی شما قرار دارد این است که به اندازه کافی مایعات بنوشید و در غذاهایتان نمک بیشتری استفاده کنید. چربیها بدن را در یک وضعیت جدید متابولیسمی قرار میدهند که به آن کتوسیس گفته میشود.

برای غذا درست کردن از آنها استفاده می کردند و بعضی یاد گرفتند که آن را خشک کنند. این نکته را هم فراموش نکنید که این رژیم روی افرادی بهترین تاثیر را خواهد داشت که به آن پایبند باشند و در طولانی مدت از مصرف کربوهیدراتها در مقدار زیاد پرهیز کنند. برای مصرف کدو سبز میتوانید آن را به صورت خام در ماست رنده کرده و مصرف کنید، اگر از نوع ارگانیک آن استفاده میکنید و مطمئن هستید که برای رشد آنها از سموم و آفت کشها استفاده نشده است میتوانید آنها را همراه با پوست هم بخورید.

رژیم کتوژنیک با عوارض جانبی ناخوشایندی به نام آنفولانزای کتو همراه است. به عنوان دسر نیز می توانید از پنیر مخلوط همراه با خامه همراه با توت ها استفاده کنید. بله می توانید یک تک نان تست را با یک قاسق کره نارگیل به عنوان میان وعده استفاده نمایید. کربوهیدرات ها تک زنجیره ای از قندها تشکیل شده اند. سبزیجات غیر نشاستهای کالری و کربوهیدرات کمی دارند، اما بسیاری از مواد مغذی و ضروری بدن، از جمله ویتامین C و مواد معدنی دیگر در سبزیجات وجود دارد. ۱.رژیم کتوژنیک استانداردSKD :این نوع رژیم کتوژنیک کربوهیدرات کمی داشته و میزان مصرف پروتئین به اندازه متوسط بوده و چربی بالایی دارد. لبنیات کم چرب: لبنیات کم چرب تحت فرآیندهای عمل آوری بسیاری قرار میگیرند و کربوهیدرات بالایی دارند. در این راه میتوانید از انواع سبزیجات پیش از وعده اصلی غذایی نیز کمک بگیرید زیرا از فیبر بسیار بالایی برخوردار هستند. خیلی از افراد برای کاهش وزن سراغ رژیم کتوژنیک ۷ روزه میروند؛ اما این رژیم مزایای بیشتری دارد و میتواند به بهبود صرع (خصوصاً در کودکان) نیز کمک کند.

در حالت عادی، بیشتر انرژی مورد نیاز بدن توسط کربوهیدراتها تامین میشود؛ اما وقتی کربوهیدرات رژیم کم باشد، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت خود استفاده میکند. در دهه های اخیر، رژیم کتوژنیک به عنوان یکی از روشهای محبوب کاهش وزن و افزایش سلامتی مورد توجه قرار گرفته است. این حالت توانایی بدن برای چربی سوزی و همچنین تامین انرژی را به طور چشمگیری افزایش می دهد، که چربی را در کبد به کتون تبدیل کرده و در نهایت قند خون و همچنین سطح انسولین را کاهش می دهد.

اگر شما این مقاله را تحسین می کنید، مایلید اطلاعات بیشتری در مورد رژیم انلاین بدست آورید به سایت ما مراجعه کنید.