جعبهدنده را اصطلاحا Gearbox هم میگویند (4)

روغن موتور خودرو کاسترول مدل Magnatec 10w40 عمده تفاوت نسخه پلاس به تفاوت در تریم داخلی مربوط میشود جایی که مدل پلاس با روكش صندليهای جدید، تزئينات داخلی با رنگ بلك پيانو، سيستم مالتي مديا بزرگتر و جذابتر از قبل، استفاده از یک پنل لمسی شیک و مدرن به جای دکمههای معمولی، و چند مورد دیگر ظاهری به مراتب بهتر از قبل بدست آورده است. از جمله مزیت های کابین دنا میتوان به طراحی جذاب نشانگرهای پشت آمپر و کنسول میانی که با الهام از هیوندای سوناتا YF طراحی شده، اشاره کرد. گنجایش ۵۰۰ لیتری صندوق نیز ظرفیت مناسبی را برای اسباب و وسایل مورد نیاز مسافرتهای خانوادگی دارد که نگرانی مشتریان ایرانی را از این بابت کاهش میدهد. با مقایسه امکانات رفاهی شاهین و کوییک، میتوان گفت که خودروی شاهین امکانات بیشتری دارد. کمبود تجهیزات جبران شده ولی در نسخههای دستی برتری با شاهین خواهد بود. خانواده تندر 90 به طور کلی به استحکام و جانسخت بودن معروف هستند و در این پارامتر برتری را بدست میاورند، همچنین از نظر مصرف سوخت و شتاب اولیه هم میتوان تندر را برنده رقابت معرفی کرد. براساس گفتههای محمد نجات، مدیر طرح ملی موتور پرخوران (EF7-TC)، از اوایل سال جاری، خودرو دنا پلاس توربو با جعبه دنده شش سرعته دستی به صورت انبوه تولید خواهد شد.


خودرو دنا پلاس در خصوص ایمنی هم ایران خودرو مدعی شده دنا (حداقل در نسخه 4 ایربگ) توانسته 4 ستاره از یکی از موسسات آلمانی بدست آورد که البته از نظر اعتبار نمیشود به اندازه ستارههای موسسه Euro-Ncap یا IIHS روی این ادعا حساب باز کرد اما در هر صورت به نظر میرسد که اوضاع ایمنی این محصول مقداری بهتر از اجدادش یعنی 405 و سمند شده است. در محصول جدید که با نام پلاس به بازار معرفی شد خط شانه ساده کناری که دقیقاً مشابه سمند بود جای خود را به خطی جسورانه و جذاب داد. نمای عقب دنا پلاس با وجود چراغهای یکتکه نسبتا بزرگ، شمایلی ساده دارد اما با طرح جلو خودرو آشنایی با محبوب‌ترین خودروهای ژاپنی در ایران – آکادمی مالی مسعود چندان هماهنگ نیست. در نمای جانبی شاهد امتداد خط شانهای از انتهای چراغ عقب تا برآمدگی گلگیر جلو هستیم که همراه با حجمپردازیها، جلوهای عضلانی و مهیجتر برای این سدان ایرانی به ارمغان آورده است. البته برای علاقه مندان به شتاب و سرعت نسخه توربو دندهای و برای آنهایی که به دنبال رفاه و آسایش بیشتر هستند نمونه توربو اتوماتیک دنا قابل خریداری است که آن دو مدل قیمت به مراتب بالاتری نسبت به خودرو مورد بحث دارند.


دنا پلاس در سه تیپ و با دو پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی و توربو و گیربکسهای ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتومات عرضه میشود. کلاس لیموزین”میباخ” با کد تجاری شاسی شناخته میشود. برای مثال وقتی گفته میشود که روغن 10داریم، یعنی در هوای سرد و وقتی روغن گرم نشده، گرانروی آن برابر با ۱۰ است و در شرایط معمول پیشرانه، گرانروی به ۴۰ می رسد. از یاد نبریم که کیفیت متریال به کار رفته در نمای داخلی کلاس اس از چرم و چوب حقیقی گرفته تا کیفیت مونتاژ در سطح قابل توجهی است و در نتیجه این خودرو از این دیدگاه به سادگی قابل تقابل نیست. بخصوص که تجربه تلخ چند سال اخیر در خصوص عرضه بسیار محدود برخی از ماشینهای جدید، مردم را تا حدودی نسبت به خرید گزینههایی تازه وارد بدبین کرده است. بخصوص که دستیابی به نقطه اوج گشتاور در این نوع موتور نسبت به مدل قدیمی در دور بالاتری بدست میآید و در نتیجه حداقل در نسخه بنزینی، بخشی از برتریهای این انجین در عمل خنثی میگردد. هنگامی که با دنده 5 حرکت می کنیم ، نسبت انتقال در کمترین مقدار ممکن قرار دارد ، در بیشتر خودرو ها نسبت انتقال دنده 5 ، کمتر از یک می باشد. ​.


پیشرانه ای که هرچند به کمک تعداد سوپاپهای بیشتر و سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ () در دورهای بالاتر تنفس بهتری نسبت به موتور قدیمی ایران خودرو یعنی ارائه میکند اما همچنان از نظر مصرف سوخت و پرفورمنس با موتورهای روز جهان فاصله زیادی دارد. بسیاری از کسانیکه قصد خرید اقساطی محصولات سایپا را دارند و دنبال یک ماشین جدید و باکیفیت هستند، نمیدانند شاهین بخرند یا کوییک؟ اما اگر قصد پرداخت هزینه اضافه را ندارید میتوانم به شما اطمینان بدهم که همین نسخه ساده با موتور تنفس طبیعی و گیربکس دندهای هم در اکثر مواقع به نیازهای معمول شما پاسخ معقول را خواهد داد و اگر قصد ماجراجویی خاصی نداشته باشید از نظر شتاب و کشش کارتان را راه می اندازد. تمام شرکتهای سازنده روانکار، تاکید میکنند که دو روغن موتور مختلف را ترکیب نکید. همچنین دو مدل دندهای دنا پلاس از گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده میکنند.