مقایسه شاهین با تارا، کدام سدان ایرانی را بخریم؟ (2)

خودرو دنا پلاس اتوماتیک آماده تحویل به مشتریان است استفاده از این موتور و گیربکس باعث میشود تا شتاب صفر تا صد دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی به چیزی نزدیک به ۱۰ ثانیه برسد و حداکثر سرعت آن نیز فراتر از ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت باشد. بازار خودرو کشورمان در بخش سدانهای اقتصادی تنوع چندانی ندارد و محصولاتی مثل شاهین و دنا پلاس رقبای اصلی همدیگر در این بازار محدود به شمار میروند. نصب توربو موجب افزایش قدرت موتور و دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو ۵ شد. از طرف دیگر، تارا براساس پژو ۳۰۱ ساخته شده است و در آزمونهای یورو انکپ، ۳ ستاره دارد. بهطور کلی در مورد تحلیل بازار خودرو، باید بدانید که قیمت محصولات ایران خودرو کمی گرانتر از قیمت روز خودرو برای تولیدات سایپا است، زیرا در بازار آزاد محصولات ایران خودرو از جمله دنا پلاس خواهان بیشتری نسبت محصولات مشابه از گروه سایپا، نظیر شاهین دارند. مقایسه شاهین با دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی جواب این سوالات را میدهد.


خودرو دیگنیتی

همچنین شاهین در برخی تستهای مقاومت بدنه اروپایی شرکت کرده و امتیاز مناسبی به دست آورده که نشان میدهد این خودرو نسبت به سایر تولیدات داخلی استحکام ساختاری بهتری دارد. دسته دنده یکی دیگر از قسمتهای گیربکس خودرو است که خارج از سیستم قرار دارد البته این قطعه برای گیربکسهای اتومات وجود ندارد و تنها در گیربکسهای دستی وجود دارد و عملکرد آن مانند است که برای دندههای مختلف با توجه به جعبه دنده خودرو متفاوت است و توسط دست راننده به دندههای مورد نیاز تغییر مسیر میدهد. با این حساب اگر قصد خرید یکی از این دو را دارید و یا به هر ترتیبی میخواهید نقاط قوت و ضعف این دو سدان خانوادگی را نسبت به هم بیشتر شناخته و بفهمید شاهین بهتر است یا پژو پارس ، مطلب مقایسه پژو پارس با شاهین از مجله خودرو همراه مکانیک را از دست ندهید. دنا از امکاناتی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه تهویه عقب، ایزوفیکس صندلی، قابلیت دسترسی به صندوقعقب از داخل کابین، سنسور دندهعقب، سیستم مولتیمدیای لمسی، ستون فرمان قابلتنظیم و جمعشونده در تصادف، زیرآرنجی جلو و عقب، صندلیهای برقی جلو، سیستم الکترونیکی مالتیپلکس، سیستم ترمز ضدقفل () و بوستر همراه با توزیع الکترونیکی نیرو ()، سیستم ضدسرقت ()، چراغهای مهشکن جلو و عقب و همچنین چراغهای ایمنی درها برخوردار است.


شاهین از آپشنهای ایمنی هشداردهنده صوتی و تصویری بستن کمربند ایمنی، ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به و ، حسگر فشار باد تایرها و صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس برخوردار است. در سوی دیگر، شاهین به سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سانروف، سنسور فشار باد تایرها مجهز است که در لیست امکانات دنا پلاس خرید و فروش حواله خودرو جانبازان – آکادمی مالی مسعود دیده نمیشود. ضمن آنکه شاهین در نسخههای جدید به سیستم کنترل کشش و پایداری مجهز شده که در جادههای لغزنده یا هنگام دور زدنهای سریع میتواند بسیار کمککننده باشد و جلوی انحراف ماشین را بگیرد؛ اما چنین امکانی در دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی وجود ندارد. موتور دناپلاس توربو به سیستم توربو شارژر مجهز است. در میان امکانات و تجهیزات این خودرو میتوان به کروزکنترل، دوربین دید عقب، سانروف و سیستم قطع سوخت خودکار اشاره کرد. ولی از اواسط سال ۹۷ بعضی از این آپشنها مانند ایربگهای جانبی، سانروف و جاعینکی حذف شدند. از نظر ظاهری نیز دناپلاس توربو از ویژگیهایی مانند رینگ بزرگتر با طراحی جدید، سردنده جدید و فرمان چرمی با دوخت قرمز برخوردار است. ​​​​​!


ولی هنوز هم در این خودرو جای خالی امکاناتی مانند ایربگ جانبی و کنترل پایداری الکترونیکی احساس میشود. ولی چنین نشد و تولید سمند همچنان ادامه یافت. چنین فرآیندی بدون انتخاب دنده مناسب در گیربکس میسر نمیشود. اینکه کدامیک را انتخاب میکنید، به نیازها و اولویتهایتان بستگی دارد. برای مثال میتوان دسته دنده را از سرعت ۲ به ۴ منتقل کرد و نیاز به رعایت ترتیب نیست. برای رانندگی های طولانی مدت راننده با تعویض دنده و گرفتن پدال کلاچ و دسته دنده کمی خسته کننده خواهد بود. ام وی ام در کلاس شاسی بلند های کوچک و شاهین در کلاس سدانهای ساب کامپکت قرار دارد. تیپ دنده اتوماتیک این خودرو هم قرار است در آینده عرضه شود که احتمالاً دارای آپشنها و امکانات بیشتری میباشد. دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک بنیزه آخرین نسخه دنا بهشمار میرود. از سوی دیگر، تارا در اصل نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ است که امتیاز پلتفرم آن از طریق قراردادهای دوران برجام به ایرانخودرو رسید. خودروی تارا در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک وارد بازار شده است که تفاوتهایی میان آنها مشاهده میشود. از طرف دیگر هزینههای زیاد سیستم اتوماتیک را هم ندارد. طراحی داخلی شاهین آنطور که انتظار میرفت به اندازه نمای بیرونی زیبا از آب در نیامده و به نظر میرسد شرکت سایپا برای کاهش هزینههای تولید، فقط یک داشبورد ساده و معمولی را برای این محصول ملی خود به تولید رسانده است.